Wonen en Interieur Blog

Woonaccessoires

Goedkoopste infographics

Een infographic wordt steeds vaker gebruikt in de communicatie van organisaties, stichtingen en overheden. Door middel van een infographic wordt informatie op een efficiënte manier overgebracht op het publiek. Er zitten nog meer voordelen aan een infographic.

De pluspunten van een infographic

Creativiteit

Een infographic kun je vormen naar de huisstijl van je bedrijf. Zo is het misschien om je bedrijfskleuren door te voeren in de infographic en om misschien het logo toe te voegen. Wanneer de infographic op Social Media veel gedeeld wordt, ziet men direct bij welk onderneming de infographic vandaag komt. En dat zorgt weer voor extra naamsbekendheid.

Ook kun je veel creativiteit kwijt in een infographic. Geen lange, saaie teksten maar een kleurrijk, visueel geheel. Flitsende beeldende kenmerken die direct opvallen en duidelijk zijn.

En nu de vraag: Waarom zou ik een dure infographic laten maken? Ten eerste, infographics kunnen al tegen een zeer scherp tarief opgesteld worden. Daarnaast zitten er vele pluspunten aan het opmaken van een infographic.

Attentiewaarde

De spanningsboog van je publiek is vandaag de dag vastgesteld op 8 seconden. dat is een vrij korte spanningsboog, vooral wanneer je wat informatie wilt uiteenzetten. Het publiek voelt zich  sneller aangetrokken tot de infographic dan tot gebruikelijke tekst. De attentiewaarde van een infographic is vele malen hoger dan van een gemiddelde tekst. Het publiek is veel sneller geneigd de tekst te lezen in de infographic, zeker 87% van de mensen doet dit. Terwijl men bij een standaard tekst in 41% maar de gehele tekst leest.

(Bron: “Eyetracking the News” (2007)

Info blijft hangen

Een van de grootste pluspunten is dat een infographic duidelijker overkomt op het publiek en beter blijft hangen. Uit diverse onderzoeken blijkt namelijk dat we voor 80% onthouden wat we gezien hebben. Daar tegenover staat dat we maar 20% onthouden van de dingen die we gelezen hebben.

Begrijpelijk

De infographic blijft niet alleen gepast in ons geheugen hangen, de illustratie wordt ook zeer snel begrepen. Een infographic wordt door het visuele aspect veel sneller begrepen dan een alinea aan tekst. Ook wordt de info door diverse niveaus en leeftijden in één keer begrepen, vanwege de duidelijk, het overzichtelijke karakter en de herkenbare beelden.

Compact en volledig

 

Een infographic is zeer compact maar er kan wel veel info toegevoegd worden. De zender wordt in principe gedwongen om de informatie helder en kort te formuleren. Hierdoor is het misschien om veel tekst en cijfers te verwerken in een infographic. Door bv. grafieken te gebruiken wordt informatie op een heldere en compacte wijze weergegeven.

 

Wat is een infographic?

Een infographic is een informatieve illustratie waarin tekst en beeld gecombineerd worden. Info wordt hierdoor op een visuele manier weergegeven. Een infographic wordt meestal opgemaakt door een grafisch vormgever. Er zijn ook verschillende gratis programma’s om een beperkte infographic zelf te maken.

Een infographic is een zeer gepast en handig marketingmiddel. Met één illustratie kun je veel uiteenzetten en ook veel informatie beeldend maken. Daarnaast heeft het lezende publiek de mogelijkheid om de infographic te delen op Social Media. Vandaar wordt het publiek nog groter. Kijk maar eens op Pinterest of Instagram, op deze kanalen zie je zeer veel infographics voorbij komen.

 

Goedkoopste infographics

Bron van dit artikel :

Comments are disabled.