Nieuwe artikelen

Klantvriendelijkheid als opticien

Als opticien heb je verschillende taken. Niet alleen is het ontzettend belangrijk dat je weet hoe je zorg draagt voor de Optiek apparatuur, ook is het ontzettend belangrijk dat jij echt dat stukje zorg levert voor de mensen die in jouw praktijk komen. In dit artikel delen we enkele tips voor klantvriendelijkheid als opticien.

Een hartelijk welkom

Allereerst is het ontzettend belangrijk dat jij je klanten welkom heet. Alsof jouw praktijk jouw huis is en de klanten komen op bezoek. Komen mensen alleen even kijken? Zorg dan dat je ze op z’n minst begroet. Als je echt een afspraak hebt voor een consult, zorg dan voor een kopje koffie of thee of een glaasje water.

Stel mensen op hun gemak

Als mensen voor het eerst hun ogen komen laten meten, kan dat best een beetje spannend zijn. Daarom is het ontzettend belangrijk om mensen op hun gemak te stellen. Een klein gesprekje over koetjes en kalfjes kan dan bijvoorbeeld al behoorlijk helpen. Toon interesse in iemands persoonlijke leven en vraag uitgebreid door naar de klachten rondom het zicht voordat je doorgaat op de meting. Zo voorkom je dat klanten zich een nummertje voelen.

Geef meerdere mogelijkheden

Wanneer de ogen gemeten zijn, komt daar natuurlijk een resultaat uit. Probeer actief met mensen mee te denken en meerdere opties aan te bevelen. Niet iedereen kan bijvoorbeeld evenveel betalen en niet iedereen heeft een baan waarbij je zomaar een bril op kan zetten. Denk actief mee. Ook dit geeft de klant het gevoel dat jij echt bereid bent om actief tijd vrij te maken.

Wees bewust van eigen onkunde

Tot slot is het als professional ontzettend belangrijk om te weten wat je niet kan. Veel mensen zijn natuurlijk vér of bijziend, omdat dat aangeboren is, of omdat ze langzamerhand wat ouder worden. In sommige gevallen kan het echter ook zijn dat er een oogziekte meespeelt. In dat geval is het belangrijk dat jij niet gaat lopen diagnosticeren, maar duidelijk maakt dat dit jouw pet te boven gaat, om je klant vervolgens door te verwijzen naar een specialist. Wees niet bang om te falen, want bewustzijn van je eigen grenzen in kennis geeft juist blijk van professionaliteit.

 

Tags:

Registreer u vandaag nog en word lid van ons platform

Wil jij jouw blogs delen en een breed publiek bereiken? Wacht niet langer en registreer je vandaag nog op leukinhuis.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

Gerelateerde berichten

Steeds meer bedrijven kiezen voor een duurzaam kantoor

In het bedrijfsleven groeit het bewustzijn dat duurzaamheid niet langer een trend is, maar een noodzaak. Bedrijven willen niet alleen winstgevend zijn, maar ook bijdragen aan een leefbare toekomst. Dat zie je terug in de keuzes die ondernemers maken voor hun kantoor of bedrijfspand. Steeds vaker wordt er geïnvesteerd in duurzame oplossingen om energie te besparen, de CO₂-uitstoot te verlagen en onafhankelijker te worden van fossiele brandstoffen. Om te ontdekken hoe bedrijven dit aanpakken, spraken we met Kevin Kleijn, eigenaar van DOB Buildings. Zijn bedrijf helpt organisaties bij het verduurzamen van hun pand met totaaloplossingen die praktisch, efficiënt en toekomstgericht zijn. Duurzaamheid als strategische keuze Volgens Kevin is verduurzaming voor veel ondernemers inmiddels een strategische keuze geworden. “We merken dat bedrijven duurzaamheid niet langer zien als een extraatje, maar als iets dat hoort bij modern ondernemerschap. Het gaat niet alleen om lagere kosten, maar ook om uitstraling, verantwoordelijkheid en toekomstbestendigheid.”

Gepubliceerd door Leuk in huis.nl